Friday 22 June 2012

PUDING ROTI MARBLE

Assalamualaikum...


sumber cik google aka hana..























lama sudah ieda x bersiaran.. sibuk menguruskan hal2 yang berkenaan sekarang nih.. hehe.. maklumlah, skarang bz dengan fahmi, dak sikecik yg semakin membesar dan boleh tahan lagaknya..

dan x berapa lama lagi kita akan menyambut ramadhan seterusnya syawal.. bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan dan diakhiri dengan bulan yang penuh kegembiraan.. maklumlah, sebulan menahan lapar dan dahaga. tp bkn sepanjang masa pun!! hanya brberapa jam je..

justeru itu, ida mengambil kesempatan utk mencari rezeki lebih pada bulan yang penuh dengan barakah itu. bulan yang memberi pintu rezeki yang lbih buat peniaga2 termasuklah ieda. ALHAMDULILLAH...!!
ieda mengambil tempahan kukis raya. tahun lepad ieda x berkesmpatan disebabkan lahirnya putera jantung hati ieda dan suami.. berpantang dlm bulan puasa.. tahun sebelumnya ieda bisnes dengan adik ipar.. Alhamdulillah, rezeki..

ok lah!! dah jauh ieda menyimpang. bila bercerita, bagaikan tiada nokhtahnya! hehe..

berbalik pada cerita asal, ieda sbnrnya ingin berkongsi satu resepi yang buat pertama kalinya mencuba terus jatuh hati!! hehe.. ala2 mcm cinta pandang pertama gituuuu.. ceewahhh!!

sumber cik google..



















puding yg sngt sesuai dinikmati ketika musim panas. makan sejuk2, sedap je tekak ni.. diadun bersama adunan coklat utk menambah kenikmatan puding tersebut. sgt sedap bagi tekak ieda dan keluarga. juga mendapat tempat dihati jiran2 serta sanak saudara. semua pakat2 mintak resepi.. cayalah!!

ieda juga pnh wat untuk kenduri arwah. licin beb!!

resepi ni sbnrnya dah lama bersarang dlm list resepi yang ingin ieda kongsi bersama.. cuma masa membatasi segalanya.. resepi yang ieda terjah dari myResipi.com, kalo tak salah tuan punya resepi hana namanya.. thanks hana dan izinkan ieda share disini pulak ye!

jom semak resepi..

bahan A :

4 keping roti gardenia
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170ml susu cair
1 sudu teh e.vanila
1/2 cawan air

* blend semua bahan sehingga hancur..

bahan B :

3 cawan air
8 gram serbuk agar2 @ 2 sudu besar
1/2 cawan gula pasir

1/2 sudu besar sudu butter
2 sudu besar serbuk koko

cara2nya :

didihkan air dan agar2 hingga mendidih..
masukkan bahan A serta butter dan kacau hingga pekat.
apabila adunan dah pekat, bahagikan kepada 2 adunan..
satu adunan dicampurkan dengan serbuk koko. guna wisk lagi mudah utk sebati. korang kena cepat sebab adunan cepat membeku.
kemudian ambil loyang dan buat lapisan marble..
biarkan sejuk sikit pastu masukkan dalam esbox..






















yang nie ieda wat. tggl gmbar ni je yang ada dlm laptop. gmbar yang dah siap potong sume dah terdelete oleh ieda.. huhu... nasib la labuuuuu.... janji ado!! hehe..

slmt mencuba!!

















No comments:

Post a Comment