Thursday 10 November 2011

coklat ohh coklat!!




Custom Glitter Text

       CHOCOLATE BOXES


Salam Jumaat buat sume...

seperti yg di janjikan, entri kali ni aku nak share serba sket ttg handmade chocolate memandangkan skrg ni aku tgh xcited n menggila nk blajar wat handmade chocolate... so bnyk la blog pasal coklat aku terjah!! hehe...

                          Choc

jom kita blaja serba sket ttg coklat nih.. yg ni asas jer, yg detail tggu aku abis study dulu la pasal coklat nie.. pastu bleh la bg tip2 percuma kat korang!! hehehe....


handmade chocolate diperbuat dr 2 jenis coklat iaitu :


* couverture
* compound
* coklat masak xnak yer...

                             SERVIS MENGHIAS BUNGA+REBEN PADA COKLAT GIFT/HANTARAN

                    
                                   


perbezaannya :

*couverture : bahan utamanya dari lemak koko, mudah cair, menggunakan kaedah temper utk mencairkannya, rumit utk menyediakannya, harganya lebih mahal, rasanya tentulah sedap setanding cadbury, ferrero etc..

* compound : bahan utamanya dari lemak sayuran, tak mudah cair, tak perlu kaedah temper utk mencairkannya ( double boiler dh ok ), mudah utk menyediakannya, harganya murah berbanding couverture, rasanya sure la kureng sket berbanding couverture..


                               








                               




                




kenapa coklat berpeluh : 


coklat berpeluh krn kepanasan. mcm kita, bila panas kita bpeluh..
Walaubagaimanapun utk coklat, keadaan ini blaku krn proses kondensasi, dimana coklat yg mulanya brada di tmpt yg sejuk (eg dlm petisejuk) di pindahkn ke tmpt yg panas n bkelembapan tggi sprti suhu bilik kat Msia ni, & ia menyejukkan wap air di sekitarnya hingga wap air tsebut btukar mjadi cecair.
Sbnrnya keadaan ini tak hnya blaku pd coklat tapi ape2 je barang yg dipindahkn dr tmpt yg sejuk ke tmpt yg pns/kelembapan tinggi.. lagi bsr jurang pbezaan suhu lagi teruk situasi ini.. Mungkin korang tak prasaan @ tak kesah krn sbelum ni ia tak mpegaruhi barangan korang kan? hehehe... fhm x pnjelasan aku yg agak pnjg lebar nih?? hrp2 fhm la yer... huhu....

           

baru2 nie aku ada la test wat chocolate handmade ni, n Alhamdulillah menjadi. bentuk rose n filling nya hazel nut, aku guna milk chocolate.. dpt pujian dr my sister, cousin n my fren, nurul.. coz depa ni yg merasa lebih2 pun!! hahaha...

sorry coz aku x smpt nk snap pic teknik wat coklat ni... huhuhu...

pape pun, jom layan pic dibawah nih ..






                                           x ltk dlm paper cup lg..





amacam?? ok x?? hehehe...

insya'Allah, nnt akn aku paparkan teknik mbuat coklat n berberapa resepi d entry yg akan dtg!! tungguuuuu!!!!!!!!!!



wassalam.... mmmuuuaaahhhhhhh!!!!!!   :)

No comments:

Post a Comment